Reklama dźwignią dyskryminacji


Wczesne wieczorne pory spędzam z żoną przed telewizorem. Zazwyczaj po codziennych rytuałach związanych z położeniem dzieci spać, rozsiadamy się wygodnie i pierzemy swoje mózgi oglądając telewizyjną papkę. Przynam się publicznie, tak oglądam serial Na wspólnej i się tego nie wstydzę! Może się czasami wstydzę, ale to tylko wtedy kiedy uświadomię sobie, że zamiast wspierania TVNu mógłbym porobić coś bardziej konstruktywnego. W każdym bądź razie, kiedy wczoraj nastała przerwa reklamowa w trakcie odcinka wieczornego serialu skupiłem się na reklamach. Na osiem reklam w pierwszej części przerwy było 7 skierowanych do kobiet, a jedna do mężczyzn, była to reklama środka na potencje.

Nie jestem feministą, ale oglądając wczoraj te reklamy, zastanawiając się nad ich przekazem, dźwiękiem, osobami występującymi w tych reklamach, z ironią powiedziałem do żony – Wszystko żeście zagarnęły! Ale prawda jest chyba mniej zabawna. Pierwsza była reklama proszku do prania, w której to ze smutnej mamy, której syn unorał białą koszulkę grając z kolegami w piłkę, zmienia się w wesołą, zadowoloną mamuśkę – przekaz podprogowy, kobieto! Twoją misją i zadaniem jest zachowanie czystości w szafach swojej rodziny! Następnie z telewizora popłynęła reklama środka na uspokojenie, koleżanka koleżance poleciła – wniosek, tylko kobiety żyją w stresie, faceci mają to w dupie. Dwie reklamy produktów mlecznych, przeznaczonych dla dzieci, ale kto je dzieciom kupuje jak nie mama? Kobieto! Dbaj o swoje dzieci i kupuj im produkty mleczne! A kiedy zmęczona hałasem supermarketu będziesz stała w kolejce do kasy, na pewno dopadnie Cię ból głowy – z reklam środków przeciwbólowych wynika, że tylko kobiety cierpią na ból głowy. Blok reklamowy zakończył się najlepszym środkiem do czyszczenia podłóg, oferowanym przez kobiete, dla kogo (?) – oczywiście dla kobiet.

Tak jak wcześniej pisałem, nie jestem faministą, ale wczorajszy blok reklamowy skłonił mnie do refleksji, że kobiety są dyskryminowane, przynajmniej w reklamach.

– Czego się dziwisz ? – zapytała małżonka – przecież to przerwa reklamowa w serialu Na Wspólnej.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s